mandag den 9. september 2013

Samsø, solskin, september

Engang imellem har man lov at være heldig. F.eks. bestilte jeg for flere måneder siden et weekendophold på Samsø som en fødselsdagsgave til der Mann (ud fra devicen: Hvad giver man, manden der har alt? - Noget man selv ønsker sig...). Vi var afsted i weekenden i forrygende sensommervejr og det var gennemført dejligt.

Det var min første tur til Samsø og vi boede på Hotel Strandlyst v. Ballen, hvilket virkelig kan anbefales. Smukke omgivelser, lækker mad og sød og usnobbet betjening. Rigtig godt! Det kunne mærkes, at øen var ved at gå i vinterhi og flere butikker/restauranter/seværdigheder havde korte åbningstider, men til gengæld var det en stor fordel, at det hele ikke var så overbefolket.

Vi venter spændt på færgen v. Kalundborg.

Indsejlingen mod Kolby Kås.

Samsø er en rigtig frugt- og grøntsagsø. Det nyder man godt af på øens restauranter, der (stort set) alle forstår at omsætte øens ressourcer til gode madoplevelser. Derudover er der masser af vejsideboder, der sælger friskopgravede kartofler, løg og andet grønt. Eller som her, hvor man bare frit kan forsyne sig.

Min stolte viking fik sig en dukkert ved Isse hoved. Jeg sørgede for fotodokumentation... Det var i øvrigt et rigtig smukt område ved Nordby Bakker. Det kan helt sikkert anbefales med en tur dertil, hvis man er på øen.

Det er snart græskarsæson. Samsø leverer bl.a. græskar til Halloween i Tivoli.

Vi var til fugleshow hos Falkecenter Samsø, hvor de altså også har andet end falke. Det var en stor oplevelse at se en fugl med 2,5 meter i vingefang flyve lige henover hovedet på en.

Sæsonafslutning med musik og leben på Restaurant Dokken...ja, det ER en fiskekutter, de står i...

Søndag var vi på ø-rundtur i en veteranbus. Det er faktisk den rigtige bus fra Bussen med Dirch Passer. Jeg var ellevild, da jeg fandt ud af det - det var en af mine yndlingsfilm som barn. Der Mann var mere afdæmpet i sin begejstring, men jeg tror nu, han hyggede sig meget godt med det alligevel.

På gensyn, Samsø!

En stille delekage og lidt strik på færgen hjemad. Vi var godt trætte efter en tætpakket weekend.

1. Så fine og hyggelige stemningsbilleder - er vild med tilbuddet om fri nedfaldsfrugt, det er bare luksus! Ser ud til at have været en dejlig ferie (:

- Anne

1. Vi tog faktisk ikke nogen æbler, hvilket var totalt dumt... Men jeg tog et billede af det ;-)

2. Jeg elsker Samsø og skal derover mindst en gang hver år. Har heldigvis en veninde der bor der over. Vil selv rigtig gerne bo der fast, men kan ikke få manden med på idéen :)

1. Det er virkelig en dejlig ø! Jeg har noget med øer, og jeg elsker den der særlige stemning, der er af, at verden står lidt stille :-)

3. Så dejligt og skønt det ser ud, jeg vil lige skrive Samsø bag øret til en kærestetur, for det var da en god ide.
    God mandag!
    Karen

1. Ja, det skulle du tage at gøre. Der er dejligt :-)

4. NÅÅÅÅÅÅÅRRRRHHHHH hvor er jeg misundelig på det med bussen! Jeg elsker stadig den film - tænk engang at sidde i en bus hvor BÅDE Dirch Passer OG Malene Schwartz har siddet!!! ENVY ENVY ENVY :-) :-) Og nå ja, resten ser også dejligt ud :-)

Kh. Malene

1. Jeps! Jeg var også helt oppe og ringe over det og sad og nynnede lidt på Skolesangen fra Bussen. Til kærestens store morskab ;-)

5. Samsø er en vidunderlig ø.... min farmor og farfar boede der da jeg var barn og jeg har stadig familie tilbage på øen. Det ser ud til at i har haft en rigtig god tur. Vi håber at komme afsted igen til påske og komme ud i bakkerne og trille (kaste) æg :)

1. Hvor må det bare have været et skønt sted at besøge sine bedsteforældre! Jeg håber, I kommer afsted i påsken :-)

6. Iha, det ser virkelig dejligt ud.

7. Ja der er virkelig skønne steder og oplevelser i Danmark:)
    Eva

1. Det har du bestemt ret i. Jeg er vild med at opleve nye steder i Danmark. Især øer :-)

8. hvor ser der bare hyggeligt ud. Jeg har endnu til gode at komme til Samsø :o)

1. Det var også mit første besøg. Men det kan anbefales - de holder vist også en strikkefestival, tror jeg.

9. Jeg bliver helt glad over alle dine billeder og valget af Samsø.

Jeg var på ferie derovre det år jeg blev 10 - vi tog faktisk afsted på min fødselsdag. En uge senere, da vi skulle hjem, fandt min mor mig grædende nede på stranden (tæt på sommerhuset). Jeg græd, for jeg ville ikke hjem..

Synes det er råhyggeligt, at du har kørt med BUSSEN! Sikke en sjov oplevelse! :D

I øvrigt.. dengang jeg var derovre, var frugt ikke bare frugt.. Jordbærrene var store.. Et sted fandt vi en alm bakke, hvori der kun var 3 bær.. Så kan du selv gætte størrelsen ;-)

1. Jeg havde også lyst til at blive der. Men jeg græd trods alt ikke ;-)

10. Jeg vil straks skrive Samsø på listen over steder i Danmark, der skal besøges. Jeg var der godt nok på lejrskole i 5. klasse, men øen tåler da et gensyn. Flotte billeder!

1. Så vil jeg også mene, at du godt kan tage derover igen :-)

11. Skønne, skønne billeder. Jeg går og drømmer om en fototur til Samsø her i efteråret og nød din beskrivelse.

1. Tusind tak :-) Der er i hvert fald masser at tage billeder af. Og så er der bare noget ved efterårslys, der er fantastisk, ikke?

12. Skønne billeder fra min yndlingsø! Jeg har været der næsten hvert år, siden jeg var 12, så jeg kender mange af krogene. Dokken har jeg også været på :-)
    Jeg har meldt mig som fast læser - og så er jeg også fast lytter på P4 om morgenen ;-)
    Kh Lotte (www.lottesroom.blogspot.dk) - her kan du også læse et par indlæg fra Samsø :-)

1. Velkommen til, Lotte :-) Det er hyggeligt, at du vil læse med. Jeg kunne også godt se mig selv vende tilbage til Samsø igen og igen. Men jeg er også vild med øer :-)