mandag den 30. august 2010

Hvem er baronen? - eller et DIY-projekt ud over det sædvanlige

Det er blevet tid til, at jeg skal præsentere jer for baronen. Baronen - eller den røde baron - er en Volvo Amazon årgang 1970, for hvem planen er, at den skal trække min lille campingvogn. Som jeg også har skrevet om, da jeg skrev om frøkenen, havde jeg ikke en bil, da jeg anskaffede mig en campingvogn. Det har jeg så taget min del af de vandede vittigheder om: "Skal du så have den bag på cyklen?", "Skal du så altid campere i forældrenes have eller hvad?".

Trods vittighedernes ringe kvalitet, var der jo et gran af sandhed i drillerierne, for jeg må jo have en bil at køre den lille frøken rundt med. Men det kunne jo ikke være en hvilken som helst bil - det er klart. Så med min far som mellemmand blev der indkøbt et "håndværkertilbud". Han vurderede, at han kunne lave den klar til vejene.

Amazonen har været noget tid undervejs, og den er heller ikke køreklar endnu, men pludselig er der sket en del. Der viste sig (som altid med håndværkertilbud) at være mere at lave end ventet, men nu er han faktisk færdig til at kunne samle den igen. Og det ser rigtig fint ud - og jeg glæder mig til at kunne ankomme standsmæssigt med frøkenen (og at sige: "In your face!" til alle de vittige hunde).


Baronen inden "projekt gennemgående renovering" gik i gang.


Her er projektet gået i gang, og jeg begynder for første gang at blive lidt skeptisk...kan det her laves?. Det her er altså i førersiden (bemærk pedalerne øverst i billedet og gulvet, som der er hul direkte ned til). Jeg aner hverken det ene eller det andet om at lave biler, så jeg har nok ikke helt så meget is i maven som min hr. far.


Her er bilen lavet, så den ikke længere er en Volvo Amazon model Flintstone. Men bemærk stadig ledningsspaghetti øverst i billedet...Is i maven mangler stadig.


Bilen er klar til maler efter at svejse- og slibearbejdet er færdigt. Jeg er ret vild med den måde malingen er slebet af på, det ser nærmest helt Andy Warholsk ud, synes jeg. Men se så her:



Se lige de linjer og kurver! Det er da en bil med sjæl. Jeg glæder mig, glæder mig, glæder mig til, at den er samlet igen. Mere følger helt sikkert her på bloggen, når arbejdet er mere fremskredet.

14 kommentarer:

  1. Det der med biler, det har jeg ikke meget fidus til. Men lige præcis Amazonen kan jeg rigtig godt lide.. og så de gamle bobler... dem plejer jeg at kalde mine yndlings.

    Den bliver supersej, dit røde lyn :)

    SvarSlet
  2. Tak, Pernille. Jeg kan, som sagt, næsten heller ikke vente med at vise den frem for hele verden :-)

    SvarSlet
  3. Hvis du mangler reservedele så er der et special værksted i en lille by i nordjylland, hvor de har lavet flere Amazoner og har mange forskellige dele, måske også et ledningsnet :-) http://www.autogaarden-vrensted.dk/ Held og lykke med dit projekt :-)

    SvarSlet
  4. Tak for tippet! Jeg sender det videre til min hr. far :-)

    SvarSlet
  5. Jeg elsker utseendet på gamle biler, men jeg elsker ikke alt som må gjøres med dem, og kjenner ingen som kunne gjort det for meg, derfor må jeg nok leve med min nye, praktiske, men akk så kjedelige bil.

    SvarSlet
  6. Der er nu noget over sådan en Volvo Amazon og der følger forpligtigelser med...

    ... nej bare rolig, men en af mine venner havde sådan en for nogle år siden og enten var det bilen eller også ham, men han lånte den ud til os dengang vi ikke selv havde bil (nu har vi en ikke-trendy en) og både vi og ikke mindst vores unger mindes en skøn sommerferie sammen med den fantastiske og voldsomme Volvo ;-)

    SvarSlet
  7. PS. det jeg lærte af det var at det er "god stil" at dele.

    SvarSlet
  8. Min mand satte selv vores første bil i stand. Det var en gammel volvo amazon...Den blev malet i en flot custom lak, der hed Candy rød. Desværre tiltrak den store lastbiler, så efter flere "kys" i bagpartiet, blev den sendt til huggeren øv øv. Den glemmer jeg aldrig !

    Glæder mig til at følge din amazon, og hvor den dog klæder din retro campingvogn ;-)

    Hilsen Gitte

    SvarSlet
  9. Hej Gitte
    Ærgerligt med jeres Amazon. Det gør altid lidt ondt i hjertet at høre om skrottede Amazoner. Men der følger garanteret mange historier om min her på bloggen, når arbejdet med den skrider lidt længere frem :-)

    SvarSlet
  10. Hej Asli
    Rigtig fed volvo Ligner lidt din morfars gamle amazon fra 1963.jeg syntes at jeg kan kende de svejsninger er der ikke flere end din far involveret i projektet???det ligner lidt din morbror johns arbejde
    Hils familien fra Fernando

    SvarSlet
  11. Hej Fernando!!
    Sjovt at du kom forbi, og så så jeg det slet ikke.
    Ja, den ligner bedstefars og det gør det ekstra fedt! Jeg husker den tydeligt.
    Her er det kun min far, der har været i gang. Jeg tror dog godt, han kunne have brugt værkstedet på Sønderskovvej 20 med smøregrav og det hele til projektet. Men nu må han klare sig uden :-)

    SvarSlet
  12. Hej Asli

    Jeg er kommet forbi din blog ad omveje... via Lutter Idyl, som linker til din flotte butterfly..

    først måtte jeg lige se hvem frøkenen er..Og hvor er hun fin! Da jeg sad og læste og kiggede billeder, kunne jeg ikke lade være med at drømme lidt.... Drømme tilbage til dengang jeg stadig havde Baby. Baby var min første bil ( og jeg har ikke haft bil siden) Og jeg savner hende!!! Heldigvis er hun i gode hænder, hos min mors mand, som købte hende da jeg måtte skille mig af med hende, så jeg ser hende stadig indimellem.... For når jeg besøger dem, så smutter jeg ALTID lige i garagen for at se til hende.
    Min drøm var at finde en lille skøn campingvogn, spænde den efter, og køre ud i den smukke danske sommer.
    For er der noget SKØNNERE end camping og B20?
    Ja, Baby er en Amazon, årgang 1965... Hun er fløde-farvet med rødt nappa-indtræk Og næææsten helt original... Motoren var en B21, Og med brændstoffilter... Men ellers, helt som da hun blev født! SUK hvor jeg dog savner hende! Der var INTET hun ikke kunne, og hun startede i ALT slags vejr.... Med lidt ekstra choker...

    Aaaah.... tak for en lille tankeflugt, en skøn drøm og et længselsfuldt tilbageblik!
    Jeg har tilsluttet mig skaren af faste læsere på din blog, som jeg glæder mig til at følge.

    Kærligst Naja

    SvarSlet
    Svar
    1. Hov, Naja. Jeg har lige overset din kommentar. Jeg forstår jo udmærket din kærlighed til Amazonen, for det er jo sådan jeg selv har det. Og GODT at du stadig har mulighed for at klappe Baby og sparke kærligt på dækkene indimellem :-)

      Slet
  13. Hold KÆFT hvor er den flot altså - og hvor MÅ du være glad for din fars hjælp.... den går vist både til bil, campingvogn og udtræksseng :-) det er så dejligt når man kan hjælpe hinanden og være sammen om noget som familie - fedt med fedt på :-)
    Glæder mig til at se når Hr Baron (von Wissenwas - klinger det altså bare inde i mit hoved...remember....jul på slottet?? :-) er færdig.
    Kh. Malene

    SvarSlet

Topscorere den seneste uge