lørdag den 12. februar 2011

Gamle hæklerier: Fra Olde til Asli

I et tidligere indlæg har jeg fortalt om de kreative kvinder i min familie og hvordan hæklingen har sprunget et par generationer fra min oldemor til mig. I samme indlæg skrev jeg også om forskellene på vores hæklerier.

Min oldemor hæklede flakoner næsten lige til det sidste (min mor har f.eks. 12 mellemlægsservietter, som Oldemor har hæklet i en alder af 90 år) - og da hendes hus blev tømt, væltede de ud af alle revner og sprækker.

Under mit besøg i Jylland denne weeekend har jeg fået nogle i forskellige farver og størrelser:


Det her er kun et lille udvalg af dem, jeg har fået. Det imponerende er, at Oldemor ikke hæklede efter opskrift. Jeg tror faktisk ikke, hun kunne læse en hækleopskrift, men hvis man havde et billede, at den flakon man gerne ville have, kunne hun hækle en præcis magen til.

Mine hæklerier er meget anderledes, som det også fremgår af billederne her på bloggen. Men der har naturligvis også været en udvikling i mine ting. Under oprydningen af mit gamle værelse er et af mine tidligste eksperimenter dukket op igen.


En rygsæk (med meget korte stropper). Jeg var vel 10-12 år, da jeg hæklede den. Og hvad var der indeni? Flere hæklerier naturligvis. Man siger om mennesker, der snakker meget, at de er vaccineret med en grammofonstift. Måske er jeg vaccineret med en hæklenål...

9 kommentarer:

  1. De er så fine, ville gerne hækle sådan nogle:-)

    SvarSlet
  2. Min oldemor hæklede også konstant!
    Meget smukke ting du har arvet der, og sikke et sjovt kig på et af dine første forsøg :)

    Kh

    SvarSlet
  3. Hej Mette
    Ja, hun var rigtig dygtig min oldemor :-)

    Hej Anne
    Hvor sjovt! Der må have været noget i generationen, hvor hver en vågen time skulle fyldes ud med en form for nyttigt arbejde.

    SvarSlet
  4. Hyggeligt med de gamle syslerier, der kommer igen i ny form. Fine ting, din Oldemor har lavet og vildt at det var uden opskrift. Og hvor er jeg imponeret over den rygsæk, du har lavet som barn :D

    Kh. Mirjam

    SvarSlet
  5. Min mormor hæklede også flakoner i lange baner og jeg har rigtig mange af dem - men dem du har er godt nok i smukke farver. Mine er mest hvide :-)

    Sikke en sød rygsæk, jeg er imponeret....

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  6. Skønt indlæg! Altså, jeg er helt på røven over at du kunne hækle så flot allerede i en alder af 10-12 år ... så tror da fanden at du laver så lækre ting nu!!
    Kan godt lide tanken bag dit indlæg - at lave koblingen til din oldemor. Jeg er vild med hendes flakoner. Jeg sidder jo netop selv og hækler flakoner til skåle, og jeg er altså stadig temmeligt afhængig af opskrift, selv om man med tiden naturligvis begynder at fatte systemet med udtagning - hvor meget og hvornår!
    Ha' en rigtig skøn søndag!
    Kh. Jane

    SvarSlet
  7. Hej Mirjam
    Jeg er også rigtig glad for at have sikret mig nogle af Oldemors hæklerier. Jeg troede ikke der var flere, men det er åbenbart et endeløst lager.

    Hej Birthe
    Jeg troede faktisk også, at hun mest havde hæklet hvide, gule og røde (hverdag, påske og jul), men så var der en hel kasse med lilla, rosa og grønne. Dejligt.

    Hej Jane
    Det er måske også lidt "candyflosset", som Lis Karlssons Kludeskab ville have sagt. Hvis jeg nu havde fundet noget af det allerførste hæklede eller endnu værre noget strik, så havde det nok ikke set så tjekket ud :-)
    Også en dejlig søndag til dig.

    SvarSlet
  8. Hej Asli!
    Tak fro din mail tidligere i dag. Glæder mig endnu mere til hækleaften hos dig efter at have læst dit indlæg. Det er jo en helt ny verden, der åbner sig:-)
    Mvh Anne-Mette

    SvarSlet
  9. Hej Anne-Mette
    Jeg glæder mig også til I alle sammen kommer på besøg :-)

    SvarSlet

Topscorere den seneste uge