søndag den 1. marts 2015

Projekt parcelhus part 18

I dag har vi været husejere i et år. Og sikke et år! Der er sket vildt meget på vores lille matrikel og hvor ville det være fedt, hvis jeg kunne lave et "Så er vi færdige"-indlæg. Men det er vi altså ikke. I stedet kommer der et "Rod, rod og mere rod"-indlæg. Det er nemlig mest sådan processen føles ligenu. Og efter sidste indlæg med de meget polerede køkkenbilleder, virker det kun rimeligt, at jeg viser virkeligheden i resten af huset frem.

Vi er i gang med tre rum sideløbende: Entre, bryggers og gæsteværelse, og det i sig selv skal jo give rod. Vi har været i gang med at lægge nye fliser i entreen, for selvom vi oprindeligt syntes, at det ikke var nødvendigt, så så de altså lidt trætte ud i sammenligning med alt det fine nye, vi har lavet. Og når nu vi var i gang, kunne vi lige så godt brække hele gulvet op, isolere og lægge gulvvarme, så fliserne ikke føltes så hvinende kolde i sammenligningen med trægulvet i det øvrige stue/køkken-rum. Det er meget sådan processen med huset har været. "Når vi alligevel skal A, så kan vi jo også ligeså godt liiiiige B". Og det trækker altså det hele lidt i langdrag. Men det bliver godt. Engang.

Nå, men tilbage til vores tredelte proces. Huset er nemlig indrettet, så man skal igennem entreen for at komme fra køkkenet over i stuen. Eller for at komme ind i huset for den sags skyld. Og man kan jo ikke gå på nylagte fliser. Hvad gør man så? Man piller den papvæg ned, der i sin tid er bygget af de tidligere ejere mellem bryggers og gæsteværelse, så man kan gå fra køkkenet ud i bryggeret, ind i gæsteværelset og derfra ind i resten af huset. Når jeg skriver om det, kan jeg godt høre, at det lyder omstændeligt, og det var det også i ca. 14 dage, men nu kan vi igen gå på gulvet i entreen, og vores hus fungerer som før. Tilbage står så arbejdet med væggene i entre og gæsteværelse. Og så bryggerset. Men den tid, den sorg.

Vores nye fliser i entreen. De minder meget om de gamle, som var skifer, men de her er keramiske i stedet. Det vil sikkert opfattes som helligbrøde af nogen at bryde skifterfliser op og lægge keramiske i stedet. Det kan jeg godt følge - og vi kunne sikkert have frisket dem op. Men det ville ikke have ændret på, at gulvet i entreen var megakoldt i forhold til trægulvet i de tilstødende rum.

Rodebunken i stuen... De ting, der stadig er i flyttekasser, er primært ting, der skal være i det kommende kontor/kreaværelse. Men ligenu agerer det rum gæsteværelse. Så indtil vi er færdige med gæsteværelset og kan lave en større omrokering, må bunken blive i stuen.

Rodebunken i soveværelset. Flere ting til kontor/kreaværelse.

 Rod i gæsteværelset. Her er det primært arbejdsrod og værktøj.

Rod i det kommende bryggers. Gulvet er taget op i halvdelen af lokalet for at gøre det hele lidt mere spændende i hverdagen. Ingen har dog brækket noget på turen gennem....endnu. Rodet her er mest ting, der kommer til at bo i bryggerset. Til højre i billedet kan man se den nye væg.

7 kommentarer:

  1. Sikke et projekt! Jeg synes nu, I er kommet langt på det år. Godt, du åbenbart er et tålmodigt menneske :-)
    Kh Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tja....tålmodig ved jeg nu ikke. Men det går i et fint tempo synes jeg, og vi kan hele tiden se fremgang. Man skal huske på, at vi faktisk kun arbejder på huset i weekenderne. Så i det lys, synes jeg egentlig, det er okay klaret :-)

      Slet
  2. Jeg havde ikke klaret det! Men hvor er jeres køkken/alrum blevet lækkert og jeg er sikker på at det hele bliver lige så skønt, når I er færdige :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror også, det andet kommer til at følge godt op. Det kommer bare til at tage noget tid endnu... :-)

      Slet
  3. WOW... 1 år i flytterod. Jeg er på 2 år med tilbygningsrod, og det lakker mod enden - hvilket er så tiltrængt!! God arbejdslyst. Jeg beundre din vision om at blive færdig! Mange gange undervejs har jeg mere haft følelsen af ALDRIG at blive færdig med det møg hus. Nu mangler vi 2-3 weekender, så er vi der! Og jeg ønsker dig god rejse frem mod det. Det ser virkelig ud til at det bliver lækkert!
    Solhilsner
    Stine

    SvarSlet
    Svar
    1. To år med tilbygningsrod lyder nu også som om, det kunne trække tænder ud! Men jo, jeg er ved at være lidt ovre det der med støv og rod nu. Men omvendt så arbejder vi stort set kun på huset i weekenderne og i det lys, så synes jeg faktisk det er okay klaret med et år indtil videre :-) God fornøjelse med jeres slutspurt :-)

      Slet
  4. Hej Asli
    DET er noget som trækker tænder ud, jeg har også været der, bare af to omgange, først noget af huset, så nød vi det og sparede penge op til sidste omgang af huset. MEN nu er det også helt som vi gerne vil have det.
    Sidder og tænker på har i slet ikke nogle "børne" værelser eller er det dit krearum som du måske en gang med tiden må flytte ;)

    Hilse
    Helle Madsen, Esbjerg V.

    SvarSlet

Topscorere den seneste uge