onsdag den 27. maj 2015

Ærø 2015

Min fødsesldagsgave fra der Mann var en tur til Ærø, og vi var afsted sidste weekend. Af en eller anden grund er vi (næsten) altid superheldige med vejret, når vi er på tur - også selvom vejrudsigterne op til er lidt tvivlsomme. Denne gang var ingen undtagelse. Der var smuk, blå himmel, gule rapsmarker og bølgende, grønne kornmarker så langt øjet rakte. Vi brugte weekenden på at køre øen tynd og vælge alle de små snirklede veje væk fra alfarvej. Det var helt perfekt. Hotellet var med halvpension, så vi fik ikke udforsket øen så meget kulinarisk, men et par frokoster ude blev det dog til. Og is, selvfølgelig!

Jeg fik (selvfølgelig) også kigget lidt på garn, og nederst har jeg skrevet lidt om de garnbutikker, jeg enten handlede i eller bare så på turen.

Lidt hækling blev også til på turen. Jeg arbejder på nogle flere tykke dyr til min lille zoo.



Vi boede i Marstal, som er en søfartsby.

Skjoldnæs fyr. Eftersigende opført højt nok til at de fortabte landsmænd i Sønderjylland kunne se lyset efter 1864.

Alpakaer, der græssede langs landevejen.

Søbygård er den fineste lillebitte herregård med vindebro und alles. Vi blev lidt overraskede over størrelsen, da den tonede frem mellem træerne...

Der skrives postkort til Bedste...som altid.

Ærøpandekager på hotellet. Jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal beskrive dem... Men så har vi da prøvet det...

De små strandhuse i Marstal er nok Ærøs mest fotograferede huse, men de er altså også utroligt bedårende.

Søfartsmuseet i Marstal. Da jeg var på Ærø første gang for 5-6 år siden, havde jeg lige læst Carsten Jensens Vi, de druknede, og besøget på museet - og i Marstal generelt - gjorde stort indtryk på mig.

Frokost på Cafe Aroma på havnen i Ærøskøbing. Cafeen har også en isbiks, som sælger megagode is.

Voderup Klint.

Nå og så det der med garnet:

Der er rigtig mange af butikkerne med Ærøspecialiteter, som sælger garn af Ærø-får. Jeg købte dog ikke noget af det, fordi jeg alligevel syntes, det virkede lidt krads. Men smag og behag og tolerancetærskeler overfor den slags er jo som bekendt forskellige og andre vil sikkert elske den kvalitet.

I Ærøskøbing ligger der en kombineret garn- og dametøjsforretning i Søndergade 28. Jeg besøgte den ikke, så jeg ved ikke noget om udvalget. På hjørnet af Vestergade og Søndergade ligger der en papirbutik, som også har en afdeling med garn, som jeg dog heller ikke besøgte.

Uldgården i Bregninge har et stort udvalg af Hjelholt garner og nogle få andre mærker. Betjeningen er virkelig sød og imødekommende, og jeg faldt for en enkelt opskrift og et nøgle hvid supersoft uld fra Hjelholts uldspinderi på Fyn. Vi købte også et gråt lammeskind til rimelige penge.

I Leby ligger den mest regulære garnforretning, Fies strik. Hun har virkelig mange lækre kvaliteter bl.a. en del af Filcolanas garner, men også udenlandske mærker. Der er ikke noget i butikken, man ikke finder andre steder (såvidt jeg lige kunne se), men hvis man er garnhungrende på Ærø, ville det være mit bud på den bedste pusher. Fie er sød og frisk på en god snak om garn og opskrifter. Det er altid et plus i min bog. Jeg kom hjem med en pose fuld af Filcolana-garner, som jeg sagtens kunne have købt andre steder, men når jeg strikker i det garn, vil jeg tænke på vores dejlige weekend på Ærø.

9 kommentarer:

  1. Hold fast hvor det både lyder hyggeligt, og ser spændende ud... Tusind tak for tippet, vi har første gang på Ærø til gode endnu, og snakkede netop i går om, hva f..... Skal vi finde på til sommerferien ? Jeg ved det nu... :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor skønt! Det kan i hvert fald sagtens anbefales med en ø-tur. Jeg elsker øer :-)

      Slet
  2. Tak for turen 😊
    Skønne billeder du har taget.

    SvarSlet
  3. Ærø er fantastisk hyggelig og jeres billeder fra turen gav mig straks lyst til at besøge øen igen. Tak for det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der er nemlig rigtig hyggeligt. Jeg elsker øer i det hele taget :-)

      Slet
  4. Er det seriøst en frikadelletærte? Godt koncept!

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha. Nej, det er frikadeller og flødestuvet fennikel. Men jeg kan godt se det ligner en frikadelletærte :-D

      Slet
  5. Så skønne billeder der kalder minder frem fra de sidste 3 års ferier derovre. Snart skal vi derover igen. Har altid cykler med - der er mange cykelruter. Og et besøg hos Fie det er også blevet en tradition :-)

    SvarSlet

Topscorere den seneste uge