fredag den 28. august 2015

Vævehæklet gulvløber - med vejledning

Jeg nåede lige at hækle en gulvløber til pigens værelse, inden hun besluttede sig for at komme ud til os. Garnet har jeg haft liggende længe, men tiden har ikke været til at hækle gulvtæpper. Når man hækler med Zpagetti er det imidlertid et hurtigt projekt, når man først kommer i gang.


Jeg har brugt den teknik, der hedder vævehækling for at få en lidt anderledes struktur end hvis jeg "bare" havde lavet fastmasker.


Hvis du også vil lave en vævehæklet gulvløber er det ret nemt. Her er et par løse tip til, hvordan du gør:

Til et tæppe af ca. samme størrelse som dette (75 x 120 cm) skal der bruges ca. 4 hele ruller Zpagetti. Jeg har haft lidt flere nøgler i sving for at få flere farveskift, men det bestemmer man jo selv. Jeg har hæklet mit tæppe med en nål nr. 12. Prøv dig lidt frem. Måske synes du, det fungerer bedre med en nr. 10.

Slå et ULIGE antal masker op til en passende bredde. Hækl en række med fastmasker tilbage, og begynd herefter strukturen således:
Vend med 1 lm.
1. rk: 1 fm i første fm, *1 lm, spring 1 fm over, 1 fm i næste fm* gentag til der er en 1 fm tilbage og lav 1 fm i denne.
Vend med 1 lm.
2. rk: 1 fm i første fm, 1 fm om lm fra sidste rk, *1 lm, spring fm over, 1 fm om lm fra sidste rk* gentag til der mangler 1 fm og lav en fm i denne.
Vend med 1 lm.
3. rk: 1 fm i første fm, *1 lm, 1 fm om lm fra sidste rk* gentag til der er 1 fm tilbage og lav 1 fm i denne.

Gentag 2. og 3. række, til du synes, løberen er langt nok. Vær opmærksom på, at der kan være stor forskel i tykkelsen på Zpagetti. Når du vælger farver, kan det betale sig at vælge nogen, der er nogenlunde ens i tykkelse. Men også små forskelle i tykkelse kan have indflydelse på løberens bredde. Dette kan du rette op på ved at tage ind og ud i maskeantal, når du skifter farve/garntykkelse. Hvis du skifter til en tykkere kvalitet, skal du tage nogle masker ind. Hvis du skifter til en tyndere kvalitet, skal du tage nogle masker ud. Læg tæppet ned på gulvet flere gange undervejs for at holde øje med, om bredden skal reguleres.

Indtagning: Der kan tages ind i siderne på løberen på de rækker, der hækles ligesom 3. rk. Her laves så en almindelig fm-indtagning.

Udtagning: Der kan tages ud i siderne på løberen ved at lave en ekstra lm og fm i den samme fm. Dette gøres også pænest på de rækker, der hækles ligesom 3. rk.

9 kommentarer:

  1. Hvor køber du zpagetti garnet?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej!
      Jeg plejer at købe det hos Fox og Jane i Ballerup. De sælger også via webshoppen www.foxogjane.dk :-)

      Slet
  2. Jeg ville ønske jeg ku hækle, super sødt tæppe. :-)

    SvarSlet
  3. Det ser virkelig godt ud Asli. Synes det er ret spændende at følge med i indretningen af jeres hus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have, Sine. Jeg har også syntes, det har været lidt hyggeligt at skrive om :-)

      Slet
  4. Nice Post. All readers will definitely like this post. Looking forward to your next post

    SvarSlet

Topscorere den seneste uge