søndag den 30. november 2014

Adventskrans 2014

I tidligere års indlæg om årets adventskrans har jeg bedyret, at når jeg en gang blev voksen med hus og have osv. så skulle jeg have en rigtig adventskrans, og den skulle hænge i silkebånd fra loftet. Det blev så bare ikke lige i år alligevel. For hvis alt går vel skal vi have slebet gulve i december og flytte rigtigt ind (*krydser fingre*), og derfor besluttede jeg, at den hængende adventskrans må vente til næste år. Men jeg har bundet en krans af gran, og den er kæmpestor. Så jeg er da på vej.

Årets krans ser sådan her ud:
Når nu den ikke kom op at hænge, så står den da meget godt der på Faster Birthes bakkebord, ikk?

Kransen er bundet af forskellige slags gran og andet grønt. Den står på et stort, pastelfarvet lagkagefad og så har jeg fyldt op med pastelfarvede glaskugler.


Tidligere har jeg skrevet budgettet for årets adventskrans for at vise, at en adventskrans ikke behøver koste en formue. I år er forbruget:

- Halmkrans: ??. Jeg har fået den af min mor, men tidligere har jeg købt en i Søstrene Grene til 20 kroner. Halmkransen kan genbruges, men jeg ønskede mig en større en end den, jeg havde.
- 4 lys: 60 kroner i Netto. Det blev Netto, fordi jeg var ude i sidste øjeblik. Ellers plejer jeg at købe dem hos Søstrene Grene, hvor de er billigere.
- 4 lysholdere: 15 kroner i Netto. De virker gode, og denne her model har tre spyd under bunden, så de sidder rigtig godt fast. Hvis man ikke vil have lysholdere på, så kan man jo også bruge et stykke tyk ståltråd, som først sættes fast i lyset og derefter stikkes ned i kransen. Lysholderne kan selvfølgelig bruges igen i mange år.
- Gran mm.: 0 kroner. Jeg har bare klippet lidt fra haven - vi har (virkelig) mange grantræer i haven. Man kan jo også gå en tur i skoven, vær dog OBS på, at der er regler for at samle i skoven. De kan læses HER.
- Grøn ståltråd: 0 kroner, for jeg havde det på lager.
- Glaskugler: 0 kroner, for jeg havde dem i julelageret. Men de er købt i Søstrene Grene i sin tid.
- Fad: 0 kroner. Brug hvad du har.

Altså: En adventskrans for under 100 kroner. Det synes jeg ikke er galt. Men jeg er faktisk også så nærig, at jeg heller ikke vil give meget mere end det for den. Til gengæld synes jeg også, det er sjovt at bruge det, jeg har på lager fra tidligere år og sætte det sammen på nye måder. Meningen med budgettet er således ikke at vise, hvad en adventskrans magen til min vil koste, men at vise at man kan lave noget flot uden at bruge en formue i materialer.

Du kan se mine adventskranse fra tidligere år HER.

2 kommentarer:

  1. Det er en superflot adventskrans - og lige perfekt på det bord.

    SvarSlet
  2. Skøn adventskrans. Jeg er helt på linje med dig. Min mor, søster og jeg har i dag haft vores årlige dekorations-dag, og jeg er netop kommet hjem med årets kalenderlys og krans til døren. Vi arbejder i høj grad efter samme metodik som dig - genbrug det, der kan genbruges. Og supplerer med lidt nyt hvert år. Jeg må vise frem i morgen :-)

    SvarSlet

Topscorere den seneste uge