søndag den 1. maj 2016

Projekt parcelhus: Noget om nicher

I et af de foregående indlæg om parcelhuset nævnte jeg, at vores hus har mange nicher, som vi har valgt at udnytte til forskellige funktioner. Nogle rammer "bare" møbler ind. Andre har fået en reel funktion i vores indretning af huset. Og hvis jeg selv skal sige det, så er flere af funktionerne temmelig smart tænkt. Altså....når man ser dem i det færdige hus, er det jo ikke sådan, at man tænker "hold da op, det er jo fuldstændig genialt fundet på". De virker logiske. Og netop derfor bliver jeg så glad for dem. Det praktiske og æstetiske spiller sammen, og det virker som om, at nicherne har været tænkt til den funktion altid. Men ingen af dem har været i brug på den måde, før vi flyttede ind.


Vi har en ret stor vinkelstue, og vi bruger vinklen til sofahjørne. Ved siden af sofaen er et lille indhak, som egentlig lidt svært at indrette, fordi sofaen står lige foran. Men jeg synes, det fungerer fint med hylden og uret, som begge dele er arvestykker fra der Manns familie. På gulvet står nogle potteplanter.

I nichen i entreen står min oldemors klædeskab, som jeg har vist frem ved tidligere lejlighed. Vi overvejede kort at sløjfe væggen, da vi lagde nyt gulv i entreen, men besluttede alligevel at beholde den.

Nede under pejsen er der et lidt uforklarligt hulrum. Den er formentlig tiltænkt opbevaring af brænde, men nu er det sådan, at vi fyrer med de der briketter af hårdt sammenpresset træ. De er ikke just dekorative. Så i stedet har jeg snedkereret en lille skuffe, der kan rulle ind under pejsen.

Skuffen er lavet af resterne fra da vi lagde nyt tag.

Jeg har lånt min fars dyksav til at lave den. Det er ret sjovt at være krea med powertools, og jeg kunne sagtens finde på at lave flere ting - der er mere plade i overskud.

Der hvor vi har spiseplads, har der engang været et værelse, og af uransagelige årsager, har de tidligere ejere valgt at lade en lille stump væg stå, da de nedlagde værelset. Vi har bevaret det, fordi det laver en perfekt indramning om skænken. Da vi var ude og se huset første gang, tænkte jeg: "Der ville skænken stå flot", og det var også noget af det første vi målte op. Den kunne lige være der. Alligevel blev jeg lidt svedt, da vi skulle sætte den på plads. Havde jeg mon målt forkert? Det havde jeg ikke, men der er kun omkring 4 cm luft på hver side af den.

Ude i badeværelset er der igen et lidt uforklarligt fremspring i væggen. Vi tror, det har noget med udluftningskanalen at gøre, men er ikke sikre. Fremspringet er udnyttet til spot over spejlet, og det er en af de løsninger, jeg er allergladest for i huset. Det giver et rigtig godt lys ved spejlet og samtidig er det rimelig neutralt. Indtil jeg fik ideen, havde jeg turet nettet tyndt efter badeværelseslamper uden at finde noget, jeg kunne lide.

4 kommentarer:

  1. Nicher som vi kender dem fra visse huse af 'ældre dato' er super-charmerende - men også lidt finurlige, når jeg tænker nærmere over det. Synes I formpr at udnytte dem super godt og ret effektivt samtidig med, at det ser flot ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skal du have, Lilly :-)

      Slet
  2. rigtig godt dekoreret! jeg kan godt lide skabet :0) Kh Ulrike

    SvarSlet

Topscorere den seneste uge