fredag den 3. september 2010

Jeg flasher dåserne

Karen Klarbæk har givet en fotochallenge på sin blog, som består i at fotografere dåser. Her kan jeg sagtens være med. Jeg har virkelig mange, for jeg har efterhånden samlet nogle år.


I mit køkken har jeg hylder under vinduet, og det er jo oplagt at stille de fine dåser til skue der. Som I kan se, har jeg mange. Det er ikke alle, der er noget i - og det kan godt gøre madlavningen lidt skattejagtsagtig, hvis man spørger min kæreste.

Herunder kan I se nogle af mine yndlige:


Dåse med kurvemotiv og en blå med hollandsk motiv. Begge købt på loppemarkeder i Jylland - hvilket flertallet af mine dåser i øvrigt er.


To sukkerdåser købt på loppemarked i New York.


Et par Tivolidåser, som jeg har fået af min mor. Hun har vist købt dem på Trendsales.

Den røde "Bedstemordåse" har stået i min bedstemors spisekammer, da jeg var barn - sandsynligvis fyldt med rutebiler eller fedtebrød. Jeg husker den dog ikke så meget for bagværket, den indeholdt, men mere for, at vi børn fik lov at bruge den som tromme med et par grydeskeer som trommestikker eller ø, når vi legede jorden er giftig. Derfor har den også fået lov at beholde den anselige bule, den har fået. For jeg har formodentlig selv været med til at lave den. Det var i øvrigt på et hængende hår, at denne fine dåse ikke blev smidt ud. Jeg fandt den i Bedstes garage, hvor den stod og ventede på at komme på losseren. Haps! Hjem til mig med den.

7 kommentarer:

  1. Tak for din kommentar på min blog :) Det er en hyggelig måde at komme rundt og se andre blogge på det her.

    Af dine er jeg særligt vild med Tivoli-dåserne, den blå til venstre på midterste hylde og din fine røde med kinesiske lamper, som du heldigvis fik reddet. Hyggeligt når selv bulerne bærer minder ;)

    Kh. Mirjam

    SvarSlet
  2. Du har også rigtig mange fine dåser. Tivoli dåsen husker jeg min mor havde. Den ville jeg meget gerne have haft i dag. Har i eftermiddag været i genbrugsbutikken for min datter, og sandelig om ikke der stod en gammel fin kaffedåse til en tier. Den bor nu her, man er vel stadig lidt dåse-o-man

    Kh.Manna

    SvarSlet
  3. Hvor har du altså mange fine dåser, det er en skøn samling:-)

    SvarSlet
  4. Mirjam: Ja, jeg tænker også lidt på min barndoms sommerferier hos bedsteforældrene, hver gang jeg kigger på den røde dåse. Og jeg er helt enig - det er helt genialt tænkt af Karen at sætte os i sving og sende os ud på hinandens blogs på den måde.

    Manna: Tillykke med det fine fund. Det er bare det bedste, når man kommer hjem med guld fra genbrug.

    Rikke: Tak for komplimenten. Jeg er også glad for dem. Velbekomme med det lækre hjemmebag, jeg så på din blog :-)

    SvarSlet
  5. undskyld mit sprog - men holddakæft du har mange dåser! en skam at de ikke står fremme på hylder på du kan beundre dem 24/7!

    SvarSlet
  6. glemte selvfølgelig lige at sige at jeg også har den "juvel besatte" dåse på det nederste billede der står øverst:) Fandt den på et loppemarked i sverige, og den sku bare med hjem!

    SvarSlet
  7. Men hov, oklyous! De står jo fremme på hylder og ovenpå mine køkkenskabe, så jeg kan faktisk kigge på dem hver dag :-)
    Kender godt det der med, at man finder ting på loppemarkeder, som man virkelig altid burde have ejet. Så MÅ de bare med hjem.

    SvarSlet

Topscorere den seneste uge