mandag den 6. september 2010

Min indre økonoma

Jeg er fuldkommen til fals for slagtilbud. Således slæbte jeg i fredags 2 kg. ferskner for en tyver hjem fra Netto. Problemet med den slags tilbud - eller måske det virkelig snedige afhængig af vinklen - er, at man jo ikke kan spise så mange ferskner, inden de ligger og ligner ynkelige kæmperosiner. Og de her ferskner må altså have haft et par dage på bagen, inden jeg fik dem med hjem, for de begyndte at rynke næsten lige med det samme. Ærgerligt! Men så kom økonomaen op i mig. Fandme nej, om jeg vil smide 2 kg. relativt udmærket frugt ud! Frem med den nye syltebog af Anne Hjernøe "Annes søde syltebog" (- jeg er også til fals for lækre kogebøger) og i gang. Og minsandten om der ikke blev fire glas med syltede ferskner...og en lejlighed til at tegne flere etiketter:


Jeg endte med at blande to opskrifter fra Anne Hjernøes bog, så hvis du vil prøve (bare kom i gang, det er let!), skal du gøre sådan her:

1500 g ferskner (skoldede, flåede og udstenede)
1½ l. vand
750 g. sukker (jeg forsøgte faktisk med 600 g. og krydser fingre for, at det er nok til at konservere frugterne)
saften fra 2 limefrugter
2 vanillestænger
6 hele kardemommefrø
Atamon

Man koger en lage af vand, sukker, limesaft og vanillekorn og -stænger og kardemommefrø. Når det koger, putter man fersknerne i og lader det koge op. Så hælder man det op i atamonskyllede glas og lukker tæt til og lader det køle af. Færdig!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Topscorere den seneste uge